ADAPTACJA
1. W naszych placówkach Rodzice są obecni (są razem z dzieckiem w placówce) podczas dni adaptacyjnych.
2. Adaptacja Rodzica z dzieckiem rozpoczyna się w tygodniu poprzedzającym rozpoczęcie uczęszczania dziecka do żłobka zazwyczaj od wtorku lub środy (ustalana jest indywidualnie z Rodzicami), kiedy to Nasz maluszek razem z mamą lub tatą odwiedza nas wspólnie i razem biorą udział w zabawach/zajęciach dydaktycznych, które się w danym dniu odbywają w placówce.
3. Przebieg kolejnych dni ustalany jest na bieżąco z Rodzicem, uzależniony jest od możliwości maluszka i oczekiwań Rodzica.
4. Za czas spędzony w placówce podczas tygodnia adaptacyjnego nie pobieramy żadnych opłat.
5. Na dni adaptacyjne zabieramy ze sobą tylko niezbędne rzeczy, tj takie które np zabieracie ze sobą na spacer (np. bidon, ulubiona przytulanka, itp.)
Co
potrzeba przynieść do placówki?
(wszystkie niezbędne rzeczy przynosimy w 1 dniu uczęszczania dziecka do placówki - nie w dni adaptacyjne)
Każde dziecko musi mieć
zapewnioną odzież na zmianę. Powinna być ona trwale podpisana.(najlepiej długopisem na metce)
W placówce wymagane są :
- kapcie na zmianę, z podeszwą antypoślizgową, jeśli dziecko nie używa kapci to koniecznie skarpetki antypoślizgowe.
- ubranka dodatkowe : dodatkowa para spodni, bluzka lub t-shirt, dresik, a także skarpety, rajstopy i majtki/pieluszki;
- kapcie na zmianę, z podeszwą antypoślizgową, jeśli dziecko nie używa kapci to koniecznie skarpetki antypoślizgowe.
- ubranka dodatkowe : dodatkowa para spodni, bluzka lub t-shirt, dresik, a także skarpety, rajstopy i majtki/pieluszki;
-
kubek „niekapek” / butelka / bidon na napoje
Dodatkowo wymagania od rodziców w celu zapewnienia dziecku ubrania do zabawy na świeżym powietrzu. Są to:
- kurtka w chłodne dni, najlepiej nieprzemakalna;
- czapka, szalik, ciepły sweter lub polar;
- zimą niezbędne są spodnie ocieplane, nieprzemakalne i ciepłe, nieprzemakalne rękawiczki;
- kalosze lub obuwie gumowe na deszczowe dni, a zimą obuwie ocieplane;
- w gorące i słoneczne dni konieczne będzie nakrycie na głowę, np. chusta lub czapka z daszkiem.
ŻŁOBKI:
Dodatkowo wymagania od rodziców w celu zapewnienia dziecku ubrania do zabawy na świeżym powietrzu. Są to:
- kurtka w chłodne dni, najlepiej nieprzemakalna;
- czapka, szalik, ciepły sweter lub polar;
- zimą niezbędne są spodnie ocieplane, nieprzemakalne i ciepłe, nieprzemakalne rękawiczki;
- kalosze lub obuwie gumowe na deszczowe dni, a zimą obuwie ocieplane;
- w gorące i słoneczne dni konieczne będzie nakrycie na głowę, np. chusta lub czapka z daszkiem.
ŻŁOBKI:
W żłobku
odbywa się leżakowanie w godz: ok.12:00-14:00, trzeba dodatkowo zapewnić dziecku piżamkę
i pościel lub inne przedmioty do drzemki.
- prześcieradło, kołderka/kocyk, poduszeczka jeśli dziecko używa
- prześcieradło, kołderka/kocyk, poduszeczka jeśli dziecko używa
-
piżamka lub body
-
jeśli dziecko nie używa pieluszki konieczne są podkłady zabezpieczające
łóżeczko przed ewentualnym zmoczeniem
Artykuły higieniczne:
Artykuły higieniczne:
Każde dziecko jeśli używa musi
mieć:
- pieluszki jednorazowe (jeśli dziecko używa) – dostarczane na bieżąco, zapas minimum 6 szt. na dzień
- chusteczki mokre
- pieluszki jednorazowe (jeśli dziecko używa) – dostarczane na bieżąco, zapas minimum 6 szt. na dzień
- chusteczki mokre
-
ewentualnie kremy na odparzenia,
kosmetyki pielęgnacyjne , których używa dziecko np na AZS
Wymieniona
powyżej lista rzeczy koniecznych i potrzebnych dla dziecka stanowi orientacyjną
listę przedmiotów, w którą rodzice muszą zaopatrzyć dziecko. Może się okazać,
iż konieczne okaże się dostarczenie również innych rzeczy, o czym będziemy
informować na bieżąco.
WSZYSTKIE PLACÓWKI:
!!!
Uwaga !!! BARDZO WAŻNE !!!
do placówki może uczęszczać TYLKO dziecko zdrowe
Jeśli dziecko jest chore lub przejawia objawy chorobowe (katar, kaszel) to
chore dzieci po prostu nie będą przyjmowane do placówki
Natomiast jeśli objawy nie zostaną zauważone przez nauczycieli w momencie przyjścia dziecka do przedszkola, wówczas będzie wykonywany telefon do rodzica z informacją o natychmiastowym przybyciu po dziecko do placówki i zabranie malucha do lekarza.
Po chorobie obowiązkowo dostarczamy od
lekarza zaświadczenie z kontroli lekarskiej, iż dziecko już jest zdrowe - bez
zaświadczenia dziecko nie zostanie przyjęte do żłobka.
Jeśli dolegliwości typu katar, kaszel
itp. występują u dziecka na tle alergicznym, wówczas proszę o przyniesienie
odpowiedniego zaświadczenia od lekarza alergologa.
Jeśli dziecko ma alergię pokarmową lub
inne specjalne zalecenia lekarskie odnośnie żywienia również wymagane jest
dostarczenie odpowiedniego zaświadczenia lekarskiego z zaleceniami odnośnie
żywienia dziecka dla żłobka.
Żłobek to nie miejsce dla chorych dzieci
Problem jest nie
byle jaki. Jeden rodzic decyduje, że głupi katar czy kaszel to nie powód, by
tracić urlop i posyła malucha do żłobka. Chore dziecko "sprzedaje"
wirusa piątce innych. Pięcioro rodziców będzie musiało wziąć zwolnienie, ale co
najmniej jedno tego nie zrobi, dzięki czemu choroba przeskoczy na kolejne
dzieci. Być może trafi akurat na te, które po wyleczeniu z poprzednich infekcji
właśnie wróciły do żłobka. Ich rodzice ponownie więc będą zmuszeni brać
zwolnienia. Tymczasem choroby będą coraz mocniej wyniszczać młode organizmy,
mogą wdać się powikłania i to, co zaczęło się zwyczajnym katarem, może skończyć
się w szpitalu.
Choroba goni chorobę...
Bez względu na
przyczynę takiego zachowania, skutki bywają opłakane. Dzieci chorują w kółko,
jedno po drugim, bo zarażają się wzajemnie. Te, które wracają do grupy po
odbytym leczeniu mają najczęściej bardzo osłabioną odporność i są podatne na
kolejne infekcje. Wiele z nich nie zostaje nawet wyleczonych do końca, gdyż
rodzicom (czasem też lekarzom) wydaje się, że " są już praktycznie
zdrowe", co grozi licznymi powikłaniami lub zaostrzeniem stanu choroby.
Machina absurdu się nakręca - coraz więcej rodziców bierze zwolnienia, a żłobek
zaczyna świecić pustkami. Odprowadzając wyleczone dziecko do żłobka nigdy nie
ma się pewności, czy nie siedzi tam właśnie chory maluch, którego rodzice
podrzucili za próg, by pozbyć się kłopotu.
Nie narażaj cudzych dzieci
Rodzicu! Bez
względu na to, czy masz dziecko w żłobku państwowym czy prywatnym, prosimy -
licz się z innymi! Nie narażaj cudzych dzieci, nie stawiaj w trudnej sytuacji
ich rodziców. Pamiętaj, że twojemu dziecku w chorobie najlepiej będzie w
ciepłym łóżku. Wylecz w ten sposób nawet zwykły katar czy kaszel, by nie
przekształciły się w coś znacznie groźniejszego. Licz się też z tym, że w malej
grupie raz "sprzedana" choroba może powrócić do twojego dziecka w
znacznie poważniejszej postaci. Bądź rozsądny - sam opiekuj się chorym
dzieckiem, przede wszystkim dla jego dobra.
Nie narażaj personelu żłobka opiekującego się Twoim dzieckiem!
Rodzicu pamiętaj,
że w żłobku Twoim dzieckiem opiekują się osoby, które przez infekcje
przynoszone przez dziecko również mogą zachorować. W najgorszym wypadku może
zdarzyć się tak, że wszyscy pracownicy zachorują, wówczas z dnia na dzień
będziemy musieli zamknąć placówkę, gdyż nie będzie osób zdrowych, które będą
mogły zająć się opieką nad dziećmi. Prosimy więc bardzo, żeby przyprowadzać do
żłobka tylko zdrowe dzieci.
Przygotowanie dziecka do pójścia do żłobka/przedszkola
Każdy maluch powinien wcześniej usłyszeć od rodziców, czym jest żłobek, co się w nim dzieje, jak wyglądają zajęcia, kto tam pracuje. Dobrze jest skorzystać z zajęć adaptacyjnych. Dziecku wtedy miejsce to będzie się dobrze kojarzyć, będzie wiedzieć, że w żłobku czeka je wiele atrakcji, zabaw, że nie będzie się tam nudziło.
Rozstanie z mamą/tatą
Proces
przygotowania dziecka do w miarę bezbolesnego rozstania z mamą/tatą trochę trwa.
Kiedy
decydujemy się posłać dziecko do żłobka, bądźmy przygotowani na adaptację,
przez którą łagodnie przeprowadzą rodziców i dzieci nauczyciele/opiekunki,
którzy będą się zajmować dziećmi w grupie.
Maluch
powinien być świadomy, że chodzenie do żłobka stanie się codzienną czynnością,
podobnie jak rozstania z mamą/tatą. Początki zazwyczaj bywają trudne, ale z
czasem wszystko się normuje. Najważniejsze jest to, by dziecko umiało rozstać
się w krótkim czasie i zostawało w żłobku ze świadomością, że będzie tam
mogło miło spędzić czas, pobawić się i wielu rzeczy nauczyć.
Samodzielność
Dziecko
uczęszczające do żłobka nie musi być jeszcze samodzielne, dlatego personel
placówki będzie dzieciom pomagał we wszystkich czynnościach, których dziecko
nie opanowało oraz będziemy uczyć dzieci samodzielności w codziennych
czynnościach.
Posiłki
Każde dziecko podczas pobytu w żłobku korzysta z posiłków
(własnych lub dostępnych w placówce). Nie musi być w tym samodzielne, opiekunki
będą karmić dzieci, które nie są jeszcze samodzielne.

Rytm dziecka
Warto pomyśleć o tym, by nieco wcześniej przestawić
codzienny rytm funkcjonowania dziecka na rytm panujący w żłobku. Dobrze jest w
tym celu dowiedzieć się, w jakich godzinach odbywają się posiłki, kiedy jest
czas na odpoczynek, kiedy dzieci wychodzą na spacer. Po zdobyciu takich
informacji można zmienić rytm domowy i przystosować go do rytmu żłobkowego.
Trochę potrwa, zanim dziecko przyzwyczai się do nowych godzin posiłków, spania,
zabawy, ale dzięki temu będzie potem lepiej funkcjonował w swojej grupie.
Zajęcia, plan dnia
W ciągu dnia dziecko bierze udział w różnych
zajęciach, także w zajęciach ruchowych. Warto zadbać o to, by maluch był
sprawny fizycznie, np. nie wozić go zawsze wózkiem, ale zachęcać do
spacerowania. W żłobku wraz z grupą dziecko będzie wiele razy chodziło na
spacer, bawiło się na podwórku, biegało. Dlatego powinno być przygotowane na
większą dawkę ruchu.
Sprzątanie
Nauczmy dziecko sprzątać po sobie i porządkować
miejsce pracy i zabawy. Takie zachowania powinny stać się nawykiem. Jednak aby tak się stało,
trzeba ćwiczyć z dzieckiem te czynności i za każdym razem przypominać mu o tym,
by po sobie sprzątało. Dziecko powinno także wiedzieć, że o swoje rzeczy,
ubrania, zabawki należy dbać, nie niszczyć, nie psuć.
Wspólna zabawa
Dzieci powinny być przyzwyczajane do tego, że w
grupie wszyscy bawią się razem, dzielą zabawkami, pomagają sobie nawzajem.
To zachowania, które dziecko łatwo przyswaja, jeśli są wielokrotnie
przypominane.

Sumienność i staranność
Namawiajmy dziecko, by wszystko, co robi, wykonywało
starannie, sumiennie i dokładnie, powinno to dotyczyć wszystkich czynności.
Magiczne słowa
"Proszę, dziękuję, przepraszam" to trzy "magiczne" słowa,
których powinniśmy uczyć dziecko już od najmłodszych lat. Używanie ich winno
stać się nawykiem w każdej niemal sytuacji.
Jeśli rodzic
wraz z dzieckiem przebrnie przez wszystkie etapy przygotowań, nie powinien mieć
obaw, że jego dziecko spotkają w nowym miejscu jakiekolwiek problemy.
Jak nauczyć dziecko
samodzielności?
Samodzielność jest powodem do dumy nie tylko rodziców,
ale również dziecka
Samodzielność
dziecka jest powodem do dumy całej rodziny – rodziców oraz samego dziecka.
Nauka samodzielności nie jest łatwa, wymaga wiele cierpliwości ze strony
opiekunów, ale jej efekty mogą przejść najśmielsze oczekiwania.
Samodzielności
można uczyć dziecko już od samego początku. Naprawdę nie trzeba czekać, aż
dziecko skończy określony wiek. Od początku, w miarę rozwoju, można uczyć
dziecko samodzielnego poruszania się, zabawy, zasypiania. Oczywiście stopień
samodzielności powinien być dostosowany do wieku dziecka. Warto jednak zachęcać
malucha do samodzielnego podnoszenia się, wstawania, kiedy upadnie itd.
Dziecko wcześnie zaczyna odczuwać dumę ze swoich osiągnięć, szczególnie,
kiedy kibicuje mu mama. Dzięki samodzielności dziecko się uniezależnia,
równocześnie pozostając w silnym związku emocjonalnym z rodzicami.
Samodzielność
nie oznacza, że dziecko jest pozostawione samo sobie.
W nauce
samodzielności muszą wspierać dziecko rodzice. Małe dzieci bardzo wiele
czynności potrafią wykonać same i co więcej, wykonują te czynności chętnie. Ucząc samodzielności, można dziecku
pomagać, ale nie wyręczać. Oczywiście każde dziecko jest inne i inaczej się
rozwija. Jeżeli będziesz uważnie obserwować swoje dziecko, sama zorientujesz
się, jakim czynnościom podoła. Warto próbować i zachęcać malucha do
samodzielności, a dziecko jeszcze nie raz cię zaskoczy swoimi umiejętnościami.
Co dziecko może robić samodzielnie?
Już roczny maluch poza samodzielnie wykonywanymi
ruchami (wstawanie, siadanie, chodzenie) może stopniowo uczyć się wielu
prostych czynności, takich jak: mycie, zakładanie i zdejmowanie np. czapeczki
czy butów (łatwych do włożenia), samodzielne jedzenie i picie z kubeczka.
Staraj się angażować dziecko w wiele czynności, pozwól mu naśladować twoje
ruchy np. podczas sprzątania czy innych czynności. Niech razem z tobą chowa zabawki do pudełka, wiesza pranie,
układa swoje rzeczy itd. Zachęcaj
dziecko i chwal je, gdy uda się mu wykonać je poprawnie. Nawet, jeżeli
wszystko będziesz musiała poprawiać, dobrze, że dziecko próbuje ci pomagać. Lepiej
nagradzać niż karać!
Cierpliwość
Każde dziecko prędzej czy później chce być samodzielne
i przechodzi fazę "sam, sama". Pozwól dziecku na wykonywanie wielu
czynności samodzielnie, nawet kosztem poplamionego ubranka. Musisz też uzbroić
się w cierpliwość - wiele czynności będzie przez to trwało znacznie dłużej.
Jest to jednak cenny etap w rozwoju dziecka i nie można go hamować ciągle
dziecko wyręczając. Nawet, jeżeli masz pewność, że dziecko sobie z czymś nie
poradzi, pozwól mu spróbować i samodzielnie się o tym przekonać - w końcu
ćwiczenie czyni mistrza.
Większość
dzieci do nauki samodzielności nie trzeba przekonywać, one wręcz się do tego
garną. Nie można tylko przegapić momentu, kiedy dziecko jest gotowe do
wykonywania jakiejś czynności i należy stopniowo wprowadzać kolejne elementy
samodzielności.